Snøskredvarsel for region Hardanger søndag 07.06.2020
Faregrad 2 - Moderat snøskredfare
Publisert:
Snøsmeltinga gir forhold for våte skred og skavlknekk. Størst sannsyn på ettermiddag og kveld, men glideskred kan lausne heile døgnet.
Skredfarevurdering
Kaldare vær, men noko regn opprettheld snøsmeltinga. Smeltevatnet sett fart på sigesprekker, det gjør bindingane i snøen svakare og kan gi opphopning av vatn over harde lag i snøen. Alt dette gir forhold for våte skred.
Det er truleg glideskred som vil være mest utbredt. Dei er vanskeleg å forutsjå og kan lausne heile døgnet sjølv om snøsmeltinga er låg.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Lørdag 6. juni 2020
Snødekket har falt mykje saman siste tida. Snøgrensa har trekt lang oppover og er varierande etter himmelretning og terrengform. I snøfylte områder er det skiføre frå omlag skoggrensa. Høgfjellet har mykje snø for årstida, og der snødekket er tjukt er snøen fortsatt delvis lagdelt. Tynnare snødekke er grovkorna utan lagdeling og meir råtten. Mange av dei store toppskavlane har ramla ned, men fortsatt mykje igjen. Sigesprekker er utbredt.
Fjellvær
Lørdag 6. juni 2020
5 mm i døgnet, opp mot 10 mm i mest utsatt område. Bris fra nordøst. 0 °C til 3 °C på 1400 moh. Skyet.
Søndag 7. juni 2020
14-18 mm nedbør i døgnet. Stille/svak vind fra nordvest. 0 °C til 5 °C på 1400 moh. Skyet.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.