Skredhendelse
• 6. apr 10:23 (+02:00) • 4 - Svært store • Naturlig utløst • Ø-vendt • Sarasteinen • Dro ut for å sjekke om elva var dempt opp. Elva renner ok forbi. Størrelsen på skredet tatt i betrakning, antar jeg dette er et flakskred fra høyden. Skredløpet har hatt mye skredaktivet tidligere i vinter, med flere store skred siden 12. februar.
Skredaktivitet
• 6. apr. I løpet av dagen (+02:00) • Noen (2-5). 3 - Store. Naturlig utløst • Ø, V • Flere ferske skred observert fra veg gjennom Lavangsdalen kl. 16. Noen str. 2 og noen str. 3 som ikke var der når jeg kjørte igjennom igår. Våte skredavsetninger med begrenset utløpslengde, men flere avsetninger nærme dalbunn. Foruten skred detektert av infralyd-anlegget, var et str. 2 i Hestvollskreda (vestsiden av Henrikstinden), str. 3 i Johansenskreda (nord for Sarasteinen), str. 3 i Tornakselskreda (østsiden av Andersdalstind). Storskreda var ikke gått.
Vær
• 1 °C • 11 m/s fra N ↓ • Sludd og ufyselig vær. Vinden tok i perioder godt tak i bilen når jeg sto parkert.
Skredfarevurdering
• På grunn av størrelsen på enkelte av skreden, antar jeg det er flakskred som skredproblem. Det er derimot vanskelig å si noe videre om skredproblem på grunn av begrenset sikt og kun observasjoner fra veg. Flere skred har nådd dalbunn, men overgang til våte skredmasser nedover i skredløp gjør at utløpslengden heldigvis begrenses noe. • Enkelte store, naturlige skred er ikke usannsynlig så lenge været pågår frem til i morgen, selv om vinden roer seg litt. Tipper vi er over toppen ila idag, og trolig rask stabilisering etter vinddreining på dagen i morgen. • 4 Stor • Varslet faregrad er for lav • Jeg tenker vi er i grenseland FG3-FG4 idag. Satte stor skredfare, tatt all skredaktivitet fra de 3 deteksjonsanleggene i Lyngen-region i betraktning. Stor pålagring i noen til mange heng gir mening. Jeg tenker skredstørrelse 2,5 - 3 etter befaringen i Lavangsdalen idag, med mulighet for str. 4 i spesielle skredløp. Våte skredmasser og begrensede utløpslengder har foreløpig reddet oss fra de store konsekvensene på veg.