Isulykker før 1980

Tabellen viser ulykker hvor en eller flere har gått gjennom isen og opplevd det som så skremmende at det kom i avisen eller i sosiale medier. Noen hendelser skjedde med god egensikkerhet og er tatt med for læring. Hendelsene ble også rapportert for å hindre unødvendige redningsaksjoner når noen plutselig ser et hull i isen.

Døde,
Gjennom
isen
Antall mennesker som gikk gjennom isen, og hvor mange av dem som døde i ulykken.   Aktivitet Type ferdsel som førte til ulykken.
Vann/sted
Høyde
kommune, fylke
Stedet hvor ulykken skjedde. Klikk på navnet for å åpne iskartet på stedet.   Vanntype Innsjø, elv eller fjord.
Regobs Link til Regobs dersom ulykken er registrert der.   Istype Nylagt is, is som har ligget en stund (Midtvinters), eller is i oppløsning.
Presse,
pdf, bilde
En eller flere linker til avisartikler, sosiale medier, pdf-filer eller bilder. Dessverre krever mange avislinker nå abonnement.   Påvirket Var isen svekket på grunn av vannkraftutbygging?
Beskrivelse Beskrivelse av hendelsen følger på neste linje. Dersom personen som gikk gjennom isen hadde god egensikring vil det beskrives etter teksten. Slike hendelser tas ikke med i ulykkesstatistikken. Les mer under ulykkestabellen.
Svært god: Flere i følge med avstand, ispigger, isstaver og kasteline.
God: Alene, men med ispigger, isstaver og kasteline, og holdt seg nær land i rolig fart.
Dette vil vi unngå!

Ulykkene før 1982 er svært tilfeldig registrert.

Siste oppdatering: 29.05.2020

Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1979-80
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1978-79
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1977-78
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1976-77
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1975-76
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1974-75
1 kjent isulykke/hendelse fra vinteren 1973-74
Dato
Døde
Gjennom isen
Vann/sted
Høyde
Kommune
Fylke
Aktivitet
Vanntype
Istype
Påvirket
Regobs
Presse
pdf
bilde
06.02.1974
1
2
Nitelva
101 moh
Rælingen
Viken
Gående
Elv
Midtvinters
Ingen regulering
presse1
presse2
Tre gutter lekte på isen i Nitelva ved Lillestrøm. Plutselig brister isen og to faller gjennom. Det er svært dårlig sikt i vannet og den ene gutten omkommer. En fireåring blir derimot reddet av fargerike klær og dratt opp av vannet etter 40 minutter. Overlever uten hjerneskader, noe som regnes som en medisinsk sensasjon. Posisjon usikker.
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1972-73
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1971-72
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1970-71
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1969-70
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1968-69
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1967-68
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1966-67
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1965-66
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1964-65
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1963-64
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1962-63
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1961-62
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1960-61
1 kjent isulykke/hendelse fra vinteren 1959-60
Dato
Døde
Gjennom isen
Vann/sted
Høyde
Kommune
Fylke
Aktivitet
Vanntype
Istype
Påvirket
Regobs
Presse
pdf
bilde
22.04.1960
1
1
Åmotdammen
247 moh
Rælingen
Viken
Gående
Innsjø
Is i oppløsning
Regulert, men trolig ikke årsaken
presse
Tømmerhogger på vei hjem til koia tok snarveien over Åmotdammen på den dårlige vårisen, og gikk gjennom langt fra land. Fire karer som bygde hytte på vestsiden så det og prøvde å stoppe han da isen var enda dårligere på deres side. Men mannen gikk gjennom. En løp etter hjelp til Sandbekken, mens de andre prøvde å legge ut planker for å åle seg ut til han. Men de fikk selv problemer. Taukasting rakk heller ikke frem, og mannen druknet. Redningsmennene fikk utmerkelse fra Carnegies heltefond for sin innsats.
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1958-59
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1957-58
Ingen kjente isulykker/hendelser fra vinteren 1956-57
1 kjent isulykke/hendelse fra vinteren 1955-56
Dato
Døde
Gjennom isen
Vann/sted
Høyde
Kommune
Fylke
Aktivitet
Vanntype
Istype
Påvirket
Regobs
Presse
pdf
bilde
01.04.1956
0
3
Hornindalsvatnet
53 moh
Hornindal
Vestland
Gående
Innsjø
Is i oppløsning
Ingen regulering
pdf1
pdf2
Et ektepar og sønnen på 18 år gikk gjennom isen på vei til kyrkje. Kom for nær råken fra Storelva. Ble reddet etter kort tid.
1 kjent isulykke/hendelse fra vinteren 1954-55
Dato
Døde
Gjennom isen
Vann/sted
Høyde
Kommune
Fylke
Aktivitet
Vanntype
Istype
Påvirket
Regobs
Presse
pdf
bilde
10.12.1954
0
1
Løkkebøvannet
58 moh
Flora
Vestland
Skøyteløper
Innsjø
Nylagt is
Regulert, men trolig ikke årsaken
presse
Gutter hadde merket skøytebane langs land hvor isen var trygg. Den ene gutten fikk for stor fart i en sving og kom ut på den utrygge isen før han gikk gjennom. Kameraten fikk satt sammen to skistaver og strukket ut slik at han ble dratt opp av råken. Først 10 år senere turde de fortelle om historien, og 57 år etter fikk han medalje for heltedåden. Posisjon usikker.

Vurdering av egensikkerhet av Isvarslingen
Fra informasjonen vi får om en ulykke/hendelse vurderer vi egensikkerheten på ulykkestidspunktet. Med det tenker vi på redningsutstyr, avstand fra hus/bil, tørt skift, fart, avstand fra land, alene eller flere sammen, isens tilstand. Årsaken er at man kan sikre seg så godt at det er ufarlig å gå gjennom isen de fleste steder på en innsjø, og at det oppfattes som feil å kalle det en ulykke. Dersom vi mener at sikkerheten var god vil den ikke tas med i ulykkesstatistikken. Våre viktigste kriterier er:

Svært god
Flere sammen med god avstand, isstav, ispigger og kasteline. Isen er stort sett bærende og de har trent på redning.

God
Alene, nær land, liten fart, isstav, ispigger og kasteline. Isen er stort sett bærende og vedkommende har trent på egenredning.

Dersom du mener at sikkerheten var god eller svært god ved en hendelse som er registrert her, er det fint om du melder fra til aask@nve.no, selvsagt med en begrunnelse. 

Motorisert ferdsel er nesten alltid risikabelt om man går gjennom. Vi vurderer derfor ikke egensikkerheten ved slike ulykker, selv om tiltak som ispigger, kasteline og tørt skift selvfølgelig også øker sikkerheten ved motorisert ferdsel.

2020-21
2019-20
2018-19
2017-18
2016-17
2015-16
2014-15
2013-14
2012-13
2011-12
2010-11
2005-2010
2000-2005
1990-2000
1980-1990
før 1980
Til oversikten