Danger Sign
• No signs observed • Område: I dalen/fjorden. Beskrivelse:
Avalanche Activity
• 3. May. During the day (+02:00) • No avalanche activity • Noe små løssnø skred er observert mot kistrandtind i sør. Vanskelig at si nå de har kommet
Snow Cover
• No snowdrift • Layered snow begins at 600 masl • Wet • Snø under 600 moh myk slush snø. Ser ikke vindpåvirket ut.
Over 600 tydelig forskjell i snøen den bli hardere og mindre slush kjensle. Den er også mer vindpåvirket og vinden har lagt fokksnø i lommer. Graving viser at det er 10-15 cm fokksnø derunder smeltpåvirket, blanke runde kristaller som delvis har fryst sammen.
Derav kan man anta att det siste nederbørden som kom i området kom som snø over ca 600 og som regn under 600 moh. Tidligere mildvær har påvirket snøen helt til toppen (960 moh).
Weather
• No precipitation • 9 °C • 10 m/s from NE ↙ • 50% clouds • Vanskenig å ange vindhastighet. Blåste veldig kraftig på toppen (vinden tog i kroppen, 15-20 m/s kanskje) ned mot 600 moh ble det mindre vind og videre ned minske den. Ved bilen kanskje 3 m/s. Den snøen som blir løs etter staver og ski tar vinden med seg.
Har kommet inn mer skyer under dagen.
Avalanche Problems
• Loose wet avalanche • Loose snow • Easy to trigger • Possible • 2 - Medium • Some steep slopes S, SW, W between 200 masl and 1000 masl • Toppen av turen på 960 over kan jeg ikke si noe om. Da hele snødekke er påvirket ser jeg ikke noe annet skredproblem enn våteløssnøskred på denne turen. Tror at det kan vare litt andre forhold over 1000 meter derav har jeg valgt mellom 200-1000 dokk, ikke sikker at tidligere mildvær har påvirket snøen over 1000.
Avalanche Danger Assessment
• Da snøen er veldig homogen og smeltpåvirket i hele profilen. Det er lite tilgjengelig snø for vindtransport da eksisterende snø er hard eller for tung. • Skredfaren minsker i samband med at det blir mindre snø i terrenget. • 2 Moderate • Forecast correct • Vurderer den som riktig de enda skredproblem jeg kan finne på denne turen er våte løssnøskred. På grunn av den høye temperaturer ser jag det ikke som trolig at faregrad en skal øke uten muligens minske på sikt om været håller si over 0 grader.