Image 1 of 5 Of:  Avalanche Observation Copyright:  ÅgeMidthun@obskorps Comment:  Underlaget her var hardt og svært glatt. Fokksnøen synes å hvile på et lag med sukkeraktig snø. Mulig miks av delvis nedbrutte nysnøkrystaller og kantkorn. Kanting var mulig å se, men ikke velutviklede kantkorn.
Image 2 of 5 Of:  Avalanche Observation Copyright:  ÅgeMidthun@obskorps
Image 3 of 5 Of:  Avalanche Observation Copyright:  ÅgeMidthun@obskorps
Image 4 of 5 Of:  Danger Sign Copyright:  ÅgeMidthun@obskorps Comment:  Et heng som var naturøig utløst.
Image 5 of 5 Of:  Danger Sign Copyright:  ÅgeMidthun@obskorps Comment:  Trakket ut testheng i grøftekanten på skogsvei.
Avalanche Observation
• 15. Mar 16:50 (+01:00) • Dry slab avalanche • 2 - Medium • Remotely triggered • NW-facing • Buried weak layer of faceted snow near surface • 40 cm high and 40 m wide fracture • Lee side • Gikk på skogsbiltrase i underkant av henget og holdt bevisst avstand til en evt utløpssone. Skredet stoppet på flaten. Hadde da ca tre meter til skredtunge.
Danger Sign
• Recent cracks • Område: Generelt på fjellet. Beskrivelse: Vind fra øst (fra 10-20m/s på Elvershei målestasjon i Røldal siste døgn) har gitt fokksnødannelse i N-NV-V vendte sider. Fra bilen ses snøføyke på topper på mange sider rundt Saudafjorden. Anslagsvis 10 cm nysnø var tilgjengelig for transport i forkant av vinden.
Avalanche Activity
• 15. Mar. During the day (+01:00) • Dry slab avalanche • Few (2-5). 2 - Medium. Spontaneous release • Many steep slopes. N, W, NW. Above 500 masl • Mulig også at SV-sektor er noe utsatt ved sidelasting av snø. Vinden tar godt helt ned i lavlandet og flakdannelsen er tydelig fra der skogen tynnes og oppover.
Weather
• No precipitation • -2 °C • 10 m/s from E ← • 50% clouds
Avalanche Problems
• Dry slab avalanche • Buried weak layer of faceted snow near surface • The weak layer collapses easily and clean (easy propagation). The collapsing weak layer is thin < 3 cm. The overlying slab is soft. • Spontaneous release • Likely • 2 - Medium • Many steep slopes N, W, NW above 500 masl • Skredproblemet i dag virker helt klart å være at det har blitt dannet en blank og glatt skareflate. Teorien er at sol og høy dagtemperatur lørdag kan ha smeltet overflaten som deretter har frosset til i etterkant. Mandag kom det nysnø, opp mot 10 cm i fjellet. I dag synes fokksnøflakene å ligge oppå et svakt lag med en mix av delvis nedbrutt nysnø med innslag av kanting i. Dermed har man vilkårene for en reltivt potent situasjon. Pga ettemiddagsobservasjon er er det ikke utført profil eller tester. Men når forholdene er slik de er så var observasjonene av naturlige og egenutløste flak tilstrekkelig til å belyse det kritiske skredproblemet i øyeblikket.
Avalanche Danger Assessment
• Det har i løpet av få dager blitt en annen situasjon og skredfaren i de angitte hengretningene har økt. Siste døgns pålagring av folksnø i leheng har bidratt til at det nå kan går små til middels store flakskred både naturlig og spesielt ved liten tilleggsbelastning. Jeg ble i dag tipset om at det var skumle forhold i dette området og var svært obs da jeg gikk på tur. Det er nå viktig å tenke på både løsneområde og utløpsområde. • Det virker som om at man nå har nå har et svakt lag som inneholder kantkorn(tendenser) nær overflaten. Dette rimer med skiftningene mellom dag og nattetemperaturer den siste tiden, og en skarp temperaturgradient i snødekket. Denne tendensen kan fortsette ved lignende værtype de kommende dager. Fokksnøflakene ligger nå over dette svake laget som igjen hviler på blank mildværs/solskare en del steder. Tenker derfor at situasjonen kan fortsette å være potent en stund. Det er kanskje ikke så mye mer løssnø tilgjengelig for transport når denne dagen er omme. Så snøfokket vil nok avta noe. • 3 Considerable • Forecast too low
Notes
• I dag var det i det hele tatt mange faretegn i naturen. Så radaren var helt klart påskrudd og sansene i beredskap. Og da jeg kom til det første bratthenget av betydning over planlagt rute så valgte jeg å gå så godt utifra som mulig. Jeg skulle likevel tenkt meg i ettertid å hatt enda mer margin på sporvalget.