Ofte stilte spørsmål
Lurer du på noe om Varsom appen eller Regobs? Vi har samlet de vanligste spørsmålene og svarene her.
Kan jeg laste ned kart til bruk uten dekning på telefonen?
Ja, du finner et meny valg "offlinekart" i appmenyen
Koster det noe å laste ned kartene og bruke appen?
All bruk av appen er gratis. Du betaler kun for eventuelle kostander for databruk til din teleoperatør.
Hvordan endrer jeg kallenavnet mitt i regobs?
Dette kan du gjøre ved å klikke på ditt nåværende kallenavn oppe i høyre hjørne på regobs.no - da kommer du til en side der du kan endre kallenavn.
Kan jeg planlegge ruter og laste ned og opp GPX filer?
Nei, ikke ennå. Men vi håper at vi en gang kan legge til dette i Varsom appen.
Hvordan får jeg stjerner (kompetanse i Regobs)?
Stjernene som vises sammen med brukernavnet i observasjoner skal vise hvor mye erfaring folk har med formidling av observasjoner i Varsom appen og Regobs. De sier ingenting om erfaring med ferdsel i skredterreng. Se her for definisjoner. Har du kurs og erfaring som tilsier at du burde ha flere stjerner så send en mail til regobs@nve.no med lenke til de siste observasjonene dine og gjerne beskrivelse av kurs og erfaring du har, og så ordner vi stjerner.
Hvordan endrer jeg epostadressen min i Regobs?
Dette kan du ikke gjøre selv. Hvis du skifter jobb eller epost adresse er det enklest om du lager en ny bruker med ny epostadresse. Hvis du hadde kompetansestjerner knyttet til gammel bruker så sender du beskjed til oss på regob@nve.no så legger vi stjerner til ny bruker også. Om du likvel ønsker å endre epostadressen for innlogging i Varsom appen og Regobs, send en mail til regobs@nve.no så skal vi se om vi kan hjelpe deg.
Jeg vil endre en observasjon som ble lagt inn mer en 2 dager siden. Hvordan får jeg til det?
I Varsom appen og Regobs kan du endre på observasjonene dine inntil 48 timer etter du først registrerte den. Dette er fordi observasjoner skal være en beskrive av situasjonen «der og da» og kan videre bli brukt som grunnlag for andres vurderinger. Vi ønsker derfor ikke at observasjonene endrer lenge etter de er først registrert. Skulle du allikevel ønske å endre på noe, send en mail til regobs@nve.no så ordner vi det.
Hvor kan jeg lære mer om registrering i Varsom appen?
Du kan lese om snøobservasjoner på snøskredskolen. I appen finst det også korte hjelpetekster. klikk på "hjelp" eller på (?) i web.
Hvordan vet jeg at jeg har den nyeste versjonen av Varsom-appen?
Du finner din nåværende versjon av appen under "Hamburgermenyen" øverst til høyre i kartet --> Innstillinger --> Under "versjon". Vi anbefaler at du aktiverer automatisk oppdatering av Varsom-appen på din mobil siden vi ofte har nye app-versjoner med feilrettinger og ny funksjonalitet.