Faretegn
• Skytende sprekker • Område: På dette stedet. Beskrivelse: Lang og dyp skytende sprekk i nordøst vend side. Den kan være gammel
Skredaktivitet
• 17. feb. I løpet av dagen (+01:00) • Ingen skredaktivitet • Har hatt god utsikt og utsyn i skredterreng, uten å observere noe
Vær
• Snø • -4 °C • 5 m/s fra NV ↘ • 50% skyer • Bygevær, men lite vind og fint
Snødekke
• Ikke snøfokk • Skare • Tørr • Tynnt og isete i sydlig vendte fjellsider. Vindpakket hardt i nordlige, med noen få større innblåste ansamlinger
Skredproblem
• Tørre flakskred • Kantkornet snø under skarelag • Innen en halv meter • Lett å løse ut • 2 - Middels • Få bratte heng N, NØ, Ø, SØ, S, SV, V, NV • Lett å løse ut men forplanter seg ikke. Kan ikke utelukke skred størrelse 2, selv om skred størrelse 1 er mere sannsynlig med mengde snø som er nå. Problemet finnes over hele terrenget, men bare få bratte heng kan gi skred størrelse 2 å gjerne i nordlig vendte fjellsider
• Tørre flakskred • Dårlig binding mellom lag i fokksnøen • Innen en halv meter • Vanskelig å løse ut • 2 - Middels • Få bratte heng N, NØ, NV • Vanskelig å løse ut, men glatt brudd ved undersøkelse å ellers egenskaper som gjør at skred kan bli større. Dette gjelder kunn for leheng i nordlig vendte sider som er spesielt utsatt
• Tørre flakskred • Nedføyket svakt lag med nysnø • Innen en halv meter • Svært vanskelig å løse ut • 1 - Små • Få bratte heng N, NV • Problemet er sjeldent og det skal svært mye til for å påvirke det
Skredfarevurdering
• Vedvarende svakt lag er hovedproblemet ute ved finnmarkskysten. Problemet er tynt, velutviklet og har egenskapene som gjør at det kan bli farlig ved videre utvikling, pålagring og/eller- tilleggsbelastning. Dårlig binding i fokksnøen og nedføyket løs nysnø finnes også, men problemet er ikke spesielt utbredt og det skal mye til for å påvirke det • Mye isklumper, sprøhagl og andre ujevnheter i overflaten. Dårlig binding mot skare ventes ikke, eller vil isåfall ha liten utbredelse. Vedvarende svakt lag er og vil være en viktig del av vurderingen ved ferdsel i bratt terreng. Og aktualitet øker parallelt med nedbør • 2 Moderat • Varslet faregrad er riktig • Vedvarende svakt lag bør kommuniseres framover