Bilde 1 av 11 Av:  Vær Opphavsrett:  Vetle@obskorps Kommentar:  Mot ø
Bilde 2 av 11 Av:  Vær Opphavsrett:  Vetle@obskorps
Bilde 3 av 11 Av:  Vær Opphavsrett:  Vetle@obskorps Kommentar:  Mot v
Bilde 4 av 11 Av:  Vær Opphavsrett:  Vetle@obskorps Kommentar:  Mot sv
Bilde 5 av 11 Av:  Vær Opphavsrett:  Vetle@obskorps Kommentar:  Mot n
Bilde 6 av 11 Av:  Snødekke Opphavsrett:  Vetle@obskorps Kommentar:  Flott skiføre
Bilde 7 av 11 Av:  Snødekke Opphavsrett:  Vetle@obskorps
Bilde 8 av 11 Av:  Snødekke Opphavsrett:  Vetle@obskorps Kommentar:  Små vindtegn over tregrensa, men ikke nok til å danne flak
Bilde 9 av 11 Av:  Tester Opphavsrett:  Vetle@obskorps
Bilde 10 av 11 Av:  Snøprofil Opphavsrett:  Vetle@obskorps Kommentar:  Snerk under ny snø og over lsg med delvis nedbrutt
Bilde 11 av 11 Av:  Snøprofil Opphavsrett:  Vetle@obskorps Kommentar:  Tydelig lagdeling. Tjukt skarelag som virket å være bærende midt i
Faretegn
• Drønn i snøen • Område: I denne fjellsiden. Beskrivelse: Fikk drønn rett over skoggrensen
Skredaktivitet
• 20. des. I løpet av dagen (+01:00) • Ingen skredaktivitet
Vær
• Snø • -7 °C • 8 m/s fra SØ ↖ • 80% skyer • Bygevær med snø. Sola titta frem innimellom. Vinden tok seg opp på fra ca 1000moh og opp.
Snødekke
• Lett snøfokk • 20 cm • Nysnøgrense på 0 moh • Mye tørr løssnø (10-30cm) • Tørr • Veldig bra • Kommet litt snø i natt. Jeg fant ingen flakdannelse i ny snø i dag. Veldig godt skiføre over tregrensa, der mildværsskaren er mer bærende. Fra tregrensen og ned bærer snødekke preg av mye fukt og råtten snø. Tråkker fort gjennom, og er ikke noengodt å hverken gå i eller kjøre ski i. Ø/NØ har mest snø akkurat nå. Terrenget begynner å jevnes ut i høyden.
Tester
• ECTN11@21cm(Q3) • Dårlig • Går med lite belastning, men ikke noensærlig forplantning i det. Svakt lag under denne snerten er tykt. Ligger på en seng av DF. Flaket er heller ikke særlig tilstedeværende
• LBT@20cm(Q3) • Lett men ikke glatt
Snøprofil
• NØ • 1 test knyttet til snøprofilen • Virker som det foregår en oppbyggende prosess i DF/FCsf. Dette bør følges med på virdere • Vedvarende svakt lag: under flak, grunt • 8 temperaturpunkter observert
Skredproblem
• Tørre flakskred • Nedføyket svakt lag med nysnø • Innen en halv meter • Det overliggende laget er mykt. Stor, tydelig gjenkjennbar krystall i det svake laget. • Lett å løse ut • 2 - Middels • Få bratte heng NØ, Ø over 1000 moh • Der en har flak over vil dette være aktuelt. Jeg fant ingen indag der jeg var, men usikker på hvordan det er i andre deler av regionen.
• Tørre flakskred • Kantkornet snø under skarelag • Innen en meter • Stor, tydelig gjenkjennbar krystall i det svake laget. • Svært vanskelig å løse ut • 3 - Store • Få bratte heng N, NØ, Ø, SØ, S, SV, V, NV over 1000 moh • Med skarelaget en har fått nå, vil jeg tro det blir svært vanskelig å påvirke. Krystallene rundes på min høyde, både i gammel SF og i DH ved bakken. Beger ved bakken var betraktelig fuktigere enn overliggende lag, og det var nok dette jeg fikk drønn på i dag.
Skredfarevurdering
• Finnes nå en snerk av skare høyt i snødekket som en må følge med på de neste dagene. Det er fortsatt mye fukt som ønsker seg ut, og en kan forvente å få en oppbyggende prosess i dette hvis tempgradient holder seg. Usikker Fikk drønn på vvsl ved bakken i dag, men mistenker at det nå ska svært mye til å løse ut, hvertfall der en har fått tjukk skare etter mildværet. Skarelaget er mykere/fuktigere rett ved tregrensa og ned, men fra 1000 og opp begynner det å bli bærende. I all hovedsak to skredproblem, der ett er lett å løse ut i få heng maks str 2 og ett er svært vanskelig å løse ut i få heng, skredstr 3. • Som nevnt over. En kan forvente oppbyggende prosess høyt i snødekket nå. Dette må følges med på videre. Eller så vil vvsl under skare fortsette å rundes fra min høydenivå nedover, noe som vil gjøre det vanskeligere å løse ut. Det finnes per nå masse snø tilgjengelig for transport, og ved tiltakende vind vil en få dannet fokksnøflak over snerk, noe som kan bidra til en bedre forplantning i dette hvis flaket blir stivt nok. • 2 Moderat • Varslet faregrad er riktig