Faretegn
• Fersk vindtransportert snø • Område: Generelt på fjellet. Beskrivelse: Over 1000 moh er det litt nysnø tilgjengelig for transport og veldig sterk vind
Skredaktivitet
• 7. jan. I løpet av dagen (+01:00) • Ingen skredaktivitet • Litt dårlig sikt
Snødekke
• 100 cm • Kraftig snøfokk • 5 cm • Nysnøgrense på 900 moh. Snøgrense på 400 moh. Grense for lagdelt snø er på 1050 moh • Vindpakket hard • Fuktig • Det er sammenhengende snødekke fra rundt 450 moh. I skoggrensen på rundt 650 moh er det 60 cm smelteomdannet snø. På rundt 900 moh begynner det bli en del nysnø som danner godt bundet hard fokksnø. Fokksnøen er fuktig og stabil. Opp mot 1000 moh er det fuktig finkornet snø i toppen.
Vær
• Snø • -0,5 °C • 20 m/s fra V → • 100% skyer • Veldig sterk vind. Klarte ikke å stå oppreist i kastene. Nysnøen som kommer blir avsatt i leheng men temperaturen på rundt 0 grader gjør at det fester seg godt
Snøprofil
• Enkel og rask profil • 70 cm P RG/MF 0 mm M • 5 temperaturpunkter observert
Skredproblem
• Tørre flakskred • Dårlig binding mellom lag i fokksnøen • Innen en halv meter • Lett å løse ut • 2 - Middels • Få bratte heng N, NØ, Ø, SØ, S, SV, V, NV over 1300 moh • Vindretningen var veldig varierende og snudde fra østlig nede i dalen til vestlig i høyden. Svært kraftig vind men høye temperaturer gjør at det ikke dannes ustabile flak under anslagsvis 1300 moh
Skredfarevurdering
• Jeg gikk opp til 1050 moh og til tross for storm i kastene skulle jeg si at det er faregrad 1 under denne høyden. Man skal nok opp på 12-1300 moh før fokksnøen begynner bli kald nok for at den skal kunne være ustabil. I høyden kan det nok være noen heng der det er svært lett å løse ut størrelse 2 eller 3 skred men grunnet at vi er begrenset til over 1300 moh blir det bare få heng og faregrad 2.
Snø under 8-900 er smelteomdannet og tilsynelatende godt drenert. Mulig det kan gå noen våte skred ved mye regn men snøen er ikke veldig sensitiv for regn. • Kaldere vær vil gjøre at snø grensen og skred problemet trekker nedover • 2 Moderat • Varslet faregrad er riktig