Snøskredvarsel for region Vest-Finnmark onsdag 13.05.2020
Faregrad 2 - Moderat snøskredfare
Publisert:
Vær forsiktig i områder med fokksnø i fjellet, og i soleksponert brattheng midt på dagen.
Skredfarevurdering
Onsdag blir det lettere vær. Fokksnøen i sørøstlig sektor fra tidligere i uken vil gradvis stabilisere seg, men flakene er omfattende og kan gi store skred hvis de går. Ny vindretning onsdag vil kunne danne ferske og ustabile, men noe mindre, fokksnøflak i nordøstlige heng. I lavlandet og solvendte sider i høyden må man forvente våte løssnøskred i løpet av dagen der solen tar tak. Det er fortsatt mye snø og store skavler i regionen. Vær varsom rundt disse og eventuelle glidesprekker.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Tirsdag 12. mai 2020
Siste dagers vind og nedbør har gjort fokksnø svært utbredt i fjellet. I lavlandet under mildværsgrensa er snøen råtten, men det kan fryse til i løpet av dagen. Det er mer snø enn normalt i regionen, og det finnes store skavler.
Lørdag ble det observert rim i enkelte skyggefulle heng i høyden.
Fjellvær
Tirsdag 12. mai 2020
4-7 mm nedbør i døgnet. Liten kuling fra nordvest, endring til frisk bris fra sørvest om kvelden. -10 °C til -6 °C på 1100 moh. Skyet.
Onsdag 13. mai 2020
Ingen nedbør av betydning. Frisk bris fra sørvest, endring til bris fra sør om ettermiddagen. -10 °C til -4 °C på 1100 moh. Klarvær.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.