Snøskredvarsel for region Svartisen tirsdag 23.04.2019
Faregrad 2 - Moderat snøskredfare
Publisert:
Sol og høye dagtemperaturer kan føre til naturlig utløste skred, særlig i leområder i høyden og i bratte solvendte heng.
Skredfarevurdering
Plussgrader i fjellet vil gi mer smelting og vann i snøen, særlig i solutsatte heng. Faren for naturlig utløste skred opprettholdes, men ventes å være mindre utbredt. Eldre fokksnøflak i høyfjellet vil stabilisere seg. Snøskredfaren ventes å synke utover dagen.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Mandag 22. april 2019
I helgen tok mildværet skikkelig tak i snødekket. Fukten har trengt langt ned og det meste av lagdelinger er fuktet, også de gamle vedvarende svake lag. Under 3-400 moh er det lite snø nå. Mandag kom 5-10 mm nedbør som regn.
Fra slutten av februar har vi et vedvarende svakt lag av kantkorn dypt i snødekket. Laget er ødelagt under ca 1000 moh. Høyere opp kan det fortsatt gi skred.
Det har blitt observert flere store og middels store naturlig utløste våte flakskred i helgen.
Fjellvær
Mandag 22. april 2019
3 mm i døgnet, opp mot 10 mm i mest utsatt område. Bris fra sør, endring til stiv kuling fra sørvest om ettermiddagen. -4 °C til 4 °C på 1100 moh. Skyet. Stigende temperatur og regn til topps om ettermiddagen.
Tirsdag 23. april 2019
Oppholdsvær. Frisk bris fra sørvest. 0 °C til 6 °C på 1100 moh. Klarvær.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.